Wednesday, March 31, 2010

Cara Mudah Belajar English Language


Tajuk English Language tapi aku tulis dalam BM..hehee... Sebenarnya kat sini aku nak kongsi satu website yang boleh bantu untuk terjemahkan dari Bahasa Malaysia ke English Language atau sebaliknya..

Ada banyak jugak language boleh translate..Chinese, Japanese, Arab pun ada..Aku tau ramai yang dah tau, tapi aku pasti lagi ramai yang x tau pasal web ni..kalau tau pun korang just guna untuk translate satu perkataan jer..

Web ni bukan jer boleh translate perkataan tapi boleh juga untuk translate ayat..contohnya korang tulis ayat dalam BM dia translate ke BI atau apa2 language korang nak..tapi untuk translate ayat xlah perfect just atleast bolehlah jadi basic guidance pada sesiapa yang selalu kena mengarang dalam bahasa english(especially for those who needs to write for thesis, conference paper or journal) ..


Web site tu adalah google translate..nak pegi website ni tekan je google translate kat goolge..Feature seterusnya yang aku nak highlight adalah web ni boleh digunakan untuk translate document dan website..upload document pastu translate..

Aku percaya korang selalu tick pada term & condition tanpa baca dulu apa yang korang setuju klu nak daftr apa2 kat online(termasuklah aku..hahahaa)..kalau diorang tulis kita kena bayar fee pun kita setuju pun jgk..hehee so far aku x kena lagi..So lepas ni bolehlah kita faham apa yang kita setuju sebelum kita tanda setuju..

Satu lagi bnda yang aku suka pasal google translate ni, untuk English diorang sediakan sound sekali so bolehlah check sebutan sesuatu perkataan dalam english..

Aku uji korang sikit kalau perkataan BI 'liase' macam mana korang bunyikan. Aku dengar ada yang sebut, layes, lis, les dan mcm2 lagilah hahahhaha...kalau korang nak tau bunyinya macam mana guna lah website tu set translate from English, translate to english pastu klik icon sound..

Kadang2 kalau aku dah xder keje..aku set English to English pastu aku tulis ayat BM..lawak gak dgr org putih baca BM..cubalah...

Aku harap website ni dapat membantu korang semua..

Happy trying and Start writing in English


1 comments:

Aleq yang poyo said...

yes..memang menarik..suke dgr die try cakap melayu..nama aku jadi ntah ape die sebut..hahaha

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails