Saturday, March 27, 2010

Dah tau Apasal Sibuk Jugak Kumpul Harta..




Semalam selepas balik dari solat jumaat, aku cuba ingatkan balik 1o perkara best yang khatib bagitau semasa khutbah..aku dapat ingat cuma 3 jer, ni xleh jadi ni kena googling ni supaya boleh dishare dgn rakan2..

10 perkara tu adalah kelebihan ilmu berbanding harta..kebetulan minggu ni minggu konvo kat UTM, maka perkara ni menjadi point dalam khutbah jumaat..so pada warga UTM yang terlepas jumaat di Masjid UTM (mungkin balik kg atau watever) silalah luangkan masa untuk membaca..

10 perkara atau point ini adalah jawapan Sayidina Ali kepada puak khawarij yang ingin menguji Saiyidina Ali Abi Talib..

1. Ilmu lebih baik daripada harta kerana : ilmu adalah pusaka Anbiya, tetapi harta adalah pusaka Qarun dan Firaun.

2. Ilmu lebih baik daripada harta kerana : ilmu menjaga dirinya, tetap: harta perlu dijaga oleh tuannya.

3. Ilmu lebih baik daripada harta kerana : ilmu menyebabkan ramai kawan, tetapi harta menyebabkan banyak musuh.

4. Ilmu lebih baik daripada harta kerana : ilmu jika diajar kepada manusia akan semakin bertambah, tetapi harta jika diberi kepada manusia akan semakin berkurangan.

5. Ilmu lebih baik daripada harta kerana : ilmu yang banyak menyebabkan seseorang itu menjadi mulia, tetapi harta yang banyak boleh menyebabkan bakhil.

6. Ilmu lebih baik daripada harta kerana : ilmu tidak dicuri, tetapi harta boleh dicuri / takut dicuri.

7. Ilmu lebih baik daripada harta kerana : ilmu akan menjadi syafaat / menolong tuannya pada hari akhirat, tetapi harta akan dihisab di akhirat.

8. Ilmu lebih baik daripada harta kerana : ilmu jika dibiarkan lama tidak rosak, tetapi harta akan rosak.

9. Ilmu lebih baik daripada harta kerana : ilmu yang banyak akan menyebabkan hati manjadi lembut dan tawaduk, tetapi harta yang banyak menyebabkan hati jadi keras dan angkuh.

10.Ilmu lebih baik daripada harta kerana : ilmu mewujudkan sifat kehambaan, iaitu menyebabkan seseorang menjadi hamba yang baik, takut untuk membuat benda-benda buruk / maksiat, tetapi harta akan menyebabkan seseorang itu rakus dan lupa kepada Allah / lupa tanggunggjawab.


Maka skang ni bila dah tau kita kenalah praktikkan..Pada rakan2 yang dah bekerja tu jgnlah ingat x payah nak cari ilmu lagi..ilmu kat muka bumi ni x pernahnya habis..

Membaca merupakan satu cara nak tambah ilmu yang paling senang (termsuklah baca blog)...hahhahaha (promote nampaknya disitu)..

Selamat mencari ilmu..

Kredit to MasjidSukma


4 comments:

amirah said...

Membaca merupakan satu bentuk hiburan yang murah...selamat membaca
thnx berkongsi

Noraide said...

thank sudi lawat dan baca perkongsian..sharing is caring..

Anonymous said...

copy boley?

Noraide said...

di persilakan untuk copy

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails