Tuesday, September 21, 2010

Ajarlah Anak Anda





Salam lebaran kepada pembaca sekalian Selamat Hari Raya dari saya Maaf Zahir Batin kiranya tulisan-tulisan di blog ini ada menyingung perasan anda..

Tajuk entry kali ini "ajarlah anak anda"

'nak ajar apa edi'

Bukan nak ajar apa just ajarlah anak anda mengenai kewangan atau dalam bahasa saintifiknya finance..hihiihii

Sempena musim raya ni mesti kanak-kanak la yang paling happy sebab dapat raya. orang dewasa pun ada gak yang dapat duit raya.

Para awek2 sekalian pau je pakwe anda klu dia x bagi cari pakwe len..jgn marah yer gurau je..

Ingat x masa kecik2 korang wat apa dgn duit raya??

x ingat ish2 lemah betul tenaga batin eh salah ingatan korang..

Waktu aku kecik2 dulu duit raya aku akan campur dgn duit tabung pastu apa lagi aku masuk bank la..kumpul biar byk2 buat kahwin...

'Apa kena ko ni edi mkn ketupat byk sgt ke asyik mengarut je'

Bukan makan ketupat byk sgt tapi dah lama x update blog tu yang asyik lari tajuk jer..

Oklah back to d point masa kecik dulu apa yang korang belajar pasal duit aka wang. Apa yang parents anda bgtau pasal duit, macm mana diorang didik anda pasal wang. Aku sure ramai yang akan ckp parents kita suruh kita menabung. Lagiii???

Aku nak share la skit mcm mana ayah aku didik aku.. Waktu aku sekolah menengah dulu abah aku akan bagi duit secara bulanan bukan harian. Reasonnya abah aku ckp kalau bg duit bulanan kita syg nak pecahkan. So hari2 aku pg sekolah bawa bekallah sebb sayang nak pecahkan duit yang abah aku bagi.

Aku rasa sampai skrang pun klu duit besar aku syg nak pechkan klu pecah mmg habislah jawabnya.

Kalau aku nak mntak beli apa2 barang peribadi aku x pernah dapat secara percuma mesti ada bnda aku kena buat mcm potong rumputlah, tolong potong buah sawit ke atau mcm2 lagilah. Abah ckp klu bnda tu dpat free kurang best. Sampai skang aku rasa mcm tu klu aku nak sesuatu aku mesti nak dapatkan sendiri orang kata apa, hasil titik peluh sendri..tapi kalau orng bagi free pun aku sapu jgk bak kata orang rezki jgn ditolak..hiihihi

Oklah habis untuk flashback. Sebenarnya zaman skrang ni dah byk bnda dan tool untuk ajar anak atau bdk2 kecik belajar pasal pengurasan wang. kat Televisyen pun ada rancangn Captain Cash. So ajaklah anak anda tonton. Aku x tau still ada lagi ke x?

Kalau nak tau pasal Captain cash. Sini aku tolong korang googlekan..klik sini 'Captain Cash'

Aku share satu lagi website yang boleh digunakan untuk mengajar anak-anak anda mengenai finance.

Jeng Jeng Jeng !!!!!!

RichKidSmartKid

Website ni kepunyaan Rich Dad Company. Pengasasnya ialah Robert Kiyosaki..
Sapa dia?? Ala penulis buku Rich Dad Poor Dad tu. Kalau x tau jgk korang google je nnt tau la..hihihihih

Oklah sampai sini dulu rajinlah explore website RichKidSmartKid yer..

Selamat mencuba

Share

3 comments:

CiK_AiDa said...

...good job dear...
nak angpau raya....<@_@>, I belum dapat lg la...jgn lupa yer.....

Noraide said...

postpone thn depan leh x?

CiK_AiDa said...

huhuhuhu...
Taun nie pun x dapat gak ker....
I triplekan jer la yer...:0D

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails